KOS lanceert platform BlijSchaap om schapenhouderij te promoten

Per 1 januari 2024 is de site www.blijschaap.nl live. De Ketenorganisatie Schapenhouderij (KOS) kondigt dan ook met trots de lancering van het platform BlijSchaap aan. Dit gezamenlijk initiatief heeft als doel de veelzijdigheid van het schaap onder de aandacht te brengen. Het schaap is namelijk het ultieme kringloopdier dat niet meer weg te denken is in ons Nederlandse landschap. 

BlijSchaap is een actuele website die schapenhouders, liefhebbers en consumenten wil informeren over alle facetten van de schapenhouderij. Het platform biedt een schat aan informatie en richt zich op het delen van kennis, het uitwisselen van ervaringen en het inspireren van elkaar. Voor de consument zijn er verschillende recepten te vinden voor de bereiding van lamsvlees.  

Positief geluid

Ondanks de uitdagingen waarmee de schapenhouders momenteel te maken hebben door het blauwtongvirus, is bewust gekozen om in 2024 toch van start te gaan met BlijSchaap. Dit platform wil een positief geluid laten horen in deze moeilijke tijd voor de Nederlandse schapenhouderij en richt zich tevens op de promotie van schapenvlees in Nederland. Bij veel consumenten is lams- en schapenvlees onbekend. Dat is ook een van de redenen waarom het KOS met BlijSchaap van start gaat. Het KOS is opgericht in 2021 en is een initiatief van LTO Nederland, Vee & Logistiek, Vereniging van Slachterijen en Vleesverwerkende bedrijven en Nederlandse Schapen- en Geitenfokkers Organisatie. Saskia Duives, voorzitter van LTO Schapenhouderij en KOS is dan ook erg blij met dit initiatief en het eerste resultaat. “Op deze manier hopen we consumenten kennis te laten maken met ons product en nieuwe markten aan te boren, wat uiteindelijk zal leiden in een goed en eerlijk rendement voor elke schapenhouder,” merkt Saskia op.

“Met dit platform hopen we consumenten kennis te laten maken met ons product en nieuwe markten aan te boren, wat uiteindelijk zal leiden in een goed en eerlijk rendement voor elke schapenhouder.”

Saskia Duives, voorzitter KOS

Duurzaam en lokaal

Nederlands lamsvlees, afkomstig van een sector die dierenwelzijn hoog in het vaandel heeft, staat centraal op BlijSchaap. De lammeren groeien op bij hun moeders in ruime weilanden of natuurgebieden, waarop ze volop grazen. Nederland heeft van oudsher een sterke schapenpopulatie, alhoewel die de afgelopen jaren een dalende trend kent, past de schapenhouderij nog steeds goed in ons landschap.

De Nederlandse schapensector heeft een lage impact op natuur en milieu, omdat schapen vaak grazen in extensieve natuurgebieden en het gras op de dijken kort houden. Op deze percelen wordt geen kunstmest gebruikt.  Deze extensieve beweiding heeft een positief effect op de biodiversiteit. Schapen kunnen zelf kiezen welke grassen of kruiden ze grazen. En dat proef je terug in het vlees. Lamsvlees is mager, mals en goed verteerbaar en past prima in een gezond voedingspatroon. Het is een duurzaam product met een lage impact op natuur en milieu.

Schapen maken iedereen blij

Dit platform zal de komende jaren bijdragen aan het wegnemen van de onbekendheid van de schapenhouderij en lamsvlees in het bijzonder. Schapen zijn namelijk multifunctionele en ultieme kringloopdieren. Of het nu gaat om melk, vlees of wol of de onmisbare rol die ze spelen in het Nederlandse landschap. Schapen maken iedereen blij!